Jakie BUTY kupić do podnoszenia ciężarów – jakie UCHRONIĄ przed KONTUZJĄ

0
38
buty do trójboju
fot.pexels.com

Sporty siłowe stały się niezwykle popularne. Co więcej, także kobiety odnajdują się w dźwiganiu żelaza. Rzesze pań pragnących być silnymi i sprawnymi a także zdrowymi zapełniają codziennie siłownie. Jednakże w podnoszeniu ciężarów, tak jak w każdym sporcie, najważniejsze jest bezpieczeństwo. W dzisiejszym artykule sprawdzamy, jakie buty najlepiej kupić do podnoszenia ciężarów, aby nie narobić sobie kontuzji.

jakie buty na siłownię
fot.pexels.com

 

Podnoszenie ciężarów – co daje kobietom

Zanim przejdziemy do omawiania zakupu butów do podnoszenia ciężarów, omówmy korzyści jakie daje kobietom ta aktywność fizyczna. Przede wszystkim szalenie podnosi siłę. Dźwiganie ciężarów z nawet najwątlejszej, drobnej kobietki uczyni kogoś z kim trzeba się liczyć. Po drugie, kobiety podnoszące ciężary, spalają bardzo dużo kalorii. Pozwala im to spalić nadmierne kilogramy. Kolejną korzyścią dla kobiet wynikającą z podnoszenia ciężarów jest nabieranie kształtów. Pośladki, uda i łydki ładnie się zaokrąglają zachowując jędrność i twardość.

Dodatkowo, kobieta dźwigająca ciężary zyskuje dużo pewności siebie, przekracza bowiem swoje słabości. Wzmacnia nie tylko mięśnie, ale też stawy i kości. Inwestuje tym samym w długotrwałe zdrowie. Podnoszenie ciężarów wpływa też pozytywnie na układ krążenia a także na układ nerwowy. Trening z ciężarami działa więc zbawiennie na cały kobiecy organizm. Mimo to nadal część pań wzbrania się przed tą aktywnością.

Obawiają się bowiem tego, że dźwigając ciężary rozrosną się niczym czołowi kulturyści i utracą swą kobiecość. Nic bardziej mylnego. Po pierwsze najwięksi kulturyści (i kulturystki) są ogromni, ponieważ stosują szereg nielegalnych substancji wspomagających szybki rozrost tkanki mięśniowej. Nawet facet nie będzie ogromny tylko trenując i odpowiednio jedząc. A zaznaczmy, że ma więcej testosteronu od kobiety. Poza tym, sylwetki z reklam fitnessowych to okres sezonowy, startowy. „Normalnie” nawet czołowe zawodniczki nie są tak „wycięte”. Słowem, przeciętna kobieta podnosząca ciężary, odpowiednio się odżywiająca i nie stosująca dopingu, nie straci swej kobiecości. Jedynie może poprawić sylwetkę.

Podnoszenie ciężarów – jaki sprzęt oprócz butów warto mieć

Powiedzmy od razu, że pod pojęciem „podnoszenia ciężarów” nie mamy w tym artykule na myśli jedynie dyscypliny olimpijskiej w postaci trójboju siłowego. Chodzi nam o wszelkiego rodzaju aktywność fizyczną polegającą na unoszenia ciężaru z ziemi i wykonywaniu ćwiczeń. Nie muszą być to sztangi, ale podnosić i potem ćwiczyć możemy choćby odważnikami kettlebell. Dźwigać ciężary możemy na siłowni lub w domu. Zasady są tu identyczne.

Warto więc zaopatrzyć się w odpowiednie hantle, kettle lub sztangi. Jeśli ćwiczymy w zaciszu domowym i korzystamy ze sztang, zainwestujmy w porządny „rack”. Jest to solidny stojak umożliwiający regulację wysokości z jakiego podejmujemy sztangę. Gdy ćwiczymy martwe ciągi nieodzowna będzie odpowiednia mata pod ciężar, abyśmy nie zniszczyli podłogi. Trenując hantlami lub sztangą zawsze zabezpieczajmy talerze przed zsunięciem się z gryfu za pomocą dopasowanych zacisków.

Podnoszenie ciężarów nie wymaga specjalnych strojów, jak np. w niektórych sportach walki, jednak musimy założyć odzież nie krępującą ruchów. Tylko wtedy wykonanie przysiadu czy martwego ciągu będzie poprawne technicznie, a co za tym idzie, nie spowoduje kontuzji. Skoro wiemy czym (i w czym) będziemy ćwiczyć, przejdźmy dosłownie do podstaw czyli do butów do podnoszenia ciężarów.

buty do podnoszenia ciężarów cena
fot.pexels.com

Dźwiganie ciężarów – jakie buty do podnoszenia ciężarów wybrać

Zanim poderwiemy ciężar z ziemi lub wejdziemy pod sztangę, by potem robić przysiady, musimy przyjąć odpowiednią postawę. A tę zachowamy dzięki pasującym butom do podnoszenia ciężarów. Pomińmy dizajn poszczególnych modeli, a skupmy się na podstawowych właściwościach obuwia. Prawidłowe wykonywanie ćwiczeń zapewni nam przede wszystkim but na płaskiej podeszwie. Wszelkie modele amortyzujące, nie mówiąc o obcasach są niewskazane. Drugą podstawową rolą butów do podnoszenia ciężarów jest zapewnienie maksymalnej mobilności w stawie skokowym. Muszą więc to być obuwie niskie.

Wynika więc z tego, że nawet najzwyklejsze trampki o płaskiej podeszwie i niskie, wystarczą do podnoszenia ciężarów. Takie obuwie możemy nabyć już za minimalną cenę na targowisku. Jest to jednak tylko pozornie ekonomiczne rozwiązanie, ponieważ tanie buty są nietrwałe i przy częstej eksploatacji mogą się szybko rozkleić. Jeśli posiadamy więcej funduszy lepiej zainwestować w specjalnie modelowane buty do podnoszenia ciężarów.

Na szczęście popularne marki obuwia sportowego posiadają w ofercie linie butów dla osób ćwiczących podnoszenie ciężarów. Są to buty niskie, z płaską podeszwą, wykonane ze specjalnego, wentylującego materiału. Dzięki temu stopy stoją pewnie na ziemi a jednocześnie mniej się męczą podczas wysiłku. W butach do podnoszenia ciężarów doszywa się specjalny pas na rzep umiejscowiony tuż pod językiem. Zapewnia on dodatkową stabilizację stopy, możemy więc bezpiecznie wykonywać dynamiczne ruchy w rodzaju rwania. Cena modeli do podnoszenia ciężarów sięga kilkuset złotych, tyle co modne obuwie uliczne, niemniej jednak jest to udana inwestycja.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here